Bærekraftig livssyklus
Vi har nøye utvalgte materialer. Materialene som brukes i Freepower må både tåle et tøft maritimt miljø i mange år og samtidig skape minst mulig CO2-fotavtrykk. Ikke bare i materialets egne levetid i en Freepower, men også i fremtidige produkter og deres verdikjeder.
Foto: Hydro/Halvor Molland
100% resirkulerbart skrog
Skroget utgjør 85% av den totale vekten av materialene i Freepower, noe som gjør det til det viktigste materialet fra et miljømessig synspunkt.
Vi har valgt aluminium fordi materialet er 100% resirkulerbart, sterkt, lett og saltvannbestandig. Aluminiumet leveres av Norsk Hydro, som har produksjon basert mye på strøm fra vannkraft.
Batteri 80% resirkulerbart
Den nest største vektkomponenten er batteriet, der selve boksen er også laget i aluminium.
I vår søken etter klimanøytralitet helt fra fabrikk, har vi utviklet vårt eget litiumbatteri sammen med Hugo Tillquist , Sverige. Dette kan i dag resirkuleres til 80%.
Teknologien som brukes kalles hydrometallurgi, og er basert på et patent som eies av Fortum.
Fortum har et mekanisk gjenvinningsanlegg for avfall i Ikaalinen, Finland. Anlegget demonterer delene før de resirkuleres ved Fortums hydrometallurgiske anlegg i Harjavalta, Finland, som allerede opererer i industriell skala. Denne totrinnsprosessen muliggjør resirkulering av endelige jordmetaller i batteriene, for eksempel litium, nikkel, kobolt og mangan.
Fortums ambisjon er å nå en gjenvinningsgrad på 95% de neste årene. Les Fortums egen pressemelding om dette emnet.
Hydro's recycling plant in Clervaux, Luxembourg, produces low-carbon aluminium products from post-consumer aluminium. (Photo: Hydro/Halvor Molland)
Havplast finnes i store mengder langs norskekysten. Her fra en vik på Stadlandet. Foto: Norwegian Trash
POD 95% resirkulerbar
Den tredje største komponenten er azimutpoden fra SeaDrive, som hovedsakelig er laget av aluminiumsbronse og rustfritt stål. Begge er resirkulerbare metaller og korrosjonsbestandig i saltvann i lang levetid.
Vrakplast i interiøret
Noen komponenter, som for eksempel elektronisk tavle, interiørdetaljer etc er laget av resirkulert vrakplast.
Vi samarbeidet med Norwegian Trash, som har som forretningsidé å produsere nye produkter ut fra vrakplast. De maler ned plasten til granulat som smeltes og deretter støpes til nye produkter.
Plast har gode materialegenskaper og har lang levetid. Hvis vi kan gi nytt liv til plast som har drevet i land i stedet for å produsere med ny plast, er det bra for miljøet.
Skånsomt bunnstoff
Vi samarbeider med Jotun som er i forkant av utviklingen av en ny bunnstoffmaling som både passer til aluminiumsbåter og som er skånsom mot våre kystøkosystemer i skjærgården.