top of page

Et enormt marked venter på oss

Norge kan by på fantastiske opplevelser i båt med vår 100.000 km lange kystlinje og levende og rike kystkultur. For ikke å snakke om alle innsjøer og vassdrag! Visste du at vi snart har 1.000.000 fritidsbåter i Norge? Ingen andre land i verden har så mange fritidsbåter i forhold til folketall som vi, ifølge Båtlivsundersøkelsen 2018

Freepower vil møte dette markedet med en båt designet for skandinaviske forhold som egner seg godt i skjærgården, i miljøbeskyttede områder og isolerte regioner.

Samme undersøkelse viser at: 
 

  • Den samlede verdien på fritidsbåtflåten i Norge er på 73 milliarder kroner.

  • 6 av 10 personer i Norge var på én eller flere båtturer i 2017.

Begge Båtlivundersøkelsene 2012 og 2018 viser også at Norge har hatt en økning i antall fritidsbåter på ca 34 000 per år i tidsrommet mellom disse rapportene. I tillegg så viser siste rapport fra Norboat at salget for mindre fritidsbåter har økt med 30% siden Koronapandemien startet.

Vi kan derfor forvente oss et nysalg av fritidsbåter i 2021 på over 40 000 båter.

Det globale båtmarkedet hadde en verdi på 360 milliarder kroner i 2019 men beregnes vokse til over 520 milliarder til 2026 i følge Global Marked Insights.

Framtiden blir elektrisk

 

Ser man dette sammen med at Norge har forpliktet seg til å halvere CO2-utslipp i transportsektoren til 2030, så er det helt soleklart for oss at framtidens transporter på sjøen også vil bli elektriske. 

IMG_1362.JPG

Våre målgrupper

Basert på innsikt og egne erfaringer har vi en hypotese om at følgende målgrupper vil være interessert i elbåten Freepower, og er derfor de vi har fokusert på når vi har utformet båtens design og funksjonalitet.

 

Fritid

Bruker båten som fritidsbåt eller for transport av venner og familie. Brukeren er vanligvis godt kjent i lokale farvann og værforhold. Hen liker elsker lyden av sjøen som klukker mot skroget og cruise rundt i "snekkefart". Hen liker å ta en prat og en kaffe i løpet av turen. Har ofte med seg en kjølebag fylt med mat for dagen. Hen syntes at selve båtreisen er en viktig del av målet med båtturen. Hen synes det er mye styr med å bensin på båten og vil heller være fri til å dra hvor og når hen vil. Hen er godt innforstått med de klimaendringer som skjer og ønsker å ta miljøbevisste valg. Hen ønsker å skaffe seg en elbil og solcellepaneler på huset.

 

Sportsfiske

Hen har en hytte ved en innsjø i et avsidesliggende område. Hen bor i byen med en hektisk livsstil og liker å dra på hytta i helgene for avkobling. Hen liker å være "i ett" med naturen, stillhet og varsom framtreden når ferdes i naturen er derfor viktig. Hen liker å fiske i innsjøen og tilberede fangsten selv. Innsjøen er miljøbeskyttet, så de har bare en robåt på hytta. Med en elektrisk båt kan hen ha motorisert båt og dra lengre ut og til nye steder i innsjøen. Hen kan også få ladet telefonen og annet elektrisk utstyr til bruk i hytta. Hen prøver å leve opp til en så miljøvennlig livsstil som mulig.

 

Utleie

Brukerne er mennesker som bor i byen og som liker å tilbringe sin fritid i naturen. Ferier legges ofte til Skandinavia som par/familie, ofte med bil, hvor de leier en hytte og drar på lokale, daglige aktiviteter i området. De har ingen båt eller marina i deres eget hjemmemiljø. De liker å utforske og er nysgjerrige på omgivelsene, naturen og den lokale kulturen. De liker å komme seg ut på sjøen men har begrenset båterfaring, så båten de skal eventuelt skal leie må være lett å håndtere, solid og kjennes trygg.

 

Taxi

Båttaxieier som driver egen båttaxi tjeneste i en by eller sjøområde men synes det er dyrt med bensitn og vanskelig å fylle da det ofte ikke er noen marina i nærheten dit passasjerene ønsker å dra til/fra. Passasjerer klager også over stinkende avgasser og høyt lydnivå.

 

Freepower kan utrustes med dobbelt batterikapasitet og en landstrømslader for lading på natten, som gjør at batteriene varer hele dagen og sparer penger for båteieren.

bottom of page